ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRERynek Gazu
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


PARTNER SERWISU





TERMINAL LNG

LNG

LNG (ang. Liquefied Natural Gas) - skroplony gaz ziemny, to paliwo produkowane z gazu ziemnego poprzez usuwanie zanieczyszczeń, a następnie zmianę stanu skupienia pod wpływem ciśnienia i bardzo niskiej temperatury - około minus 160 oC.

Skroplony gaz ziemny ma objętość około 600 razy mniejszą niż w naturalnym stanie gazowym.

LNG transportowany jest specjalnymi statkami - tzw. metanowcami, które mogą pomieścić od kilkudziesięciu tysięcy do ok. 250 tysięcy m3 skroplonego gazu.

Po dostarczeniu na miejsce przeznaczenia skroplony gaz przesyłany jest do specjalnych zbiorników kriogenicznych - metalowych, żelbetowych lub podziemnych - w zamrożonym gruncie lub kawernach podziemnych, po czym poddawany jest procesowi regazyfikacji poprzez ogrzanie paliwa w stanie ciekłym.

Na świecie funkcjonuje obecnie 67 terminali LNG. Najwięcej jest ich w Japonii - 24.
W Europie mamy19 terminali LNG. Liderem pod tym względem jest Hiszpania. Jednocześnie na świecie planowana jest budowa około 40 instalacji skraplających oraz ponad 60 terminali regazyfikacyjnych do odbioru LNG.


Polski terminal LNG

Terminal gazu skroplonego LNG w Świnoujściu to pierwszy tego typu obiekt nie tylko w Polsce, ale i w naszej części Europy. Umożliwia on odbiór skroplonego gazu ziemnego praktycznie z dowolnego kierunku na świecie, a także jego sprzedaż do innych krajów. Rozwój połączeń międzysystemowych stwarza szansę na dostęp do gazu - innego niż rosyjski - krajom sąsiednim oraz położonym na południe od Polski.

Terminal został zaprojektowany przez konsorcjum pod kierunkiem firmy kanadyjskiej, a budowany przez konsorcjum firm z udziałem Saipem S.p.A. (Włochy) - Saipem SA (Francja) - Techint Compagnia Technica Internazionale S.p.A. (Włochy) - Snamprogetti Canada Inc. (Kanada) - PBG SA (Polska) - PBG Export Sp. z o.o. (Polska). Nadzór inwestorski nad budową sprawuje konsorcjum WS Atkins-Polska - Atkins Ltd.

Terminal jest eksploatowany przez spółkę Polskie LNG S.A. należącą do Gaz-System SA.

Terminal w Świnoujściu zajmuje ok. 40 ha i znajduje się ok 700 m od plaży. Po odbiorze gazu skroplonego ze statków jest on gromadzony w zbiornikach, a następnie poddawany procesowi regazyfikacji, czyli przywróceniu gazu z postaci skroplonej do postaci gazowej. Na terenie terminala znajdują się dwa zbiorniki do składowania procesowego LNG typu full-containment o pojemności operacyjnej brutto 160 tys. m sześc. każdy. Decyzja dotycząca budowy trzeciego zbiornika terminala LNG zostanie podjęta w 2018 r.



Cześć morska terminala obejmuje nabrzeże rozładunkowe i falochrony. Wybudowany na potrzeby terminala falochron ma długość 3 km i jest to najdłuższy tego typu obiekt na Morzu Bałtyckim. Terminal przystosowany jest do przyjmowania zbiornikowców o pojemności od 120 do 217 tys. m sześc. LNG (Q Flex).

18 czerwca 2016 r. terminalowi w Świnoujściu nadano imię Prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

Pierwszy metanowiec "Al Nuaman" z LNG z Kataru wpłynął do gazoportu w Świnoujściu 11 grudnia 2015 r. Dostarczył on gaz przeznaczony do schłodzenia i rozruchu gazoportu.

W chwili obecnej terminal LNG pozwala na odbiór 5 mld m sześć gazu ziemnego rocznie. W 2017 r. Gaz-System podjął decyzję o rozbudowie systemu regazyfikatorów, co zwiększa potencjał regazyfikacyjny do 7,5 mld m sześc. Planowane jest powstanie drugiego nabrzeża, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców małej i średniej skali, a także bunkrowanie skroplonego gazu ziemnego, czyli traktowanie terminala LNG jako stacji paliw dla jednostek. Uzyskanie pozwolenia na budowę oraz rozpoczęcie prac wstępnie planowane jest na I kwartał 2021 r. Planuje się, że nowe nabrzeże zostanie oddane do użytkowania w 2022 r. W 2018 r. podjęta zostanie decyzja dotycząca budowy trzeciego zbiornika terminala.

9 listopada 2017 r. w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie przedstawiciele spółki Polskie LNG podpisali list intencyjny Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) odnośnie rozbudowy Terminalu o kolejne nabrzeże.

Gaz-System rozważa także wykorzystanie istniejącej już bocznicy kolejowej, której uruchomienie pozwoliłoby na przeładunek gazu skroplonego do kontenerów kolejowych.

Ok. 65 proc. mocy terminala zarezerwowane jest przez PGNiG.

W czerwcu 2009 r. PGNiG podpisał z Qatargas umowę na dostawy do terminala w Świnoujściu 1 mln ton LNG rocznie (po regazyfikacji ok. 1,3 mld m sześc. ) przez okres 20 lat. Pierwsze dostawa LNG w zakresie tego kontraktu dotarła do Polski 17 czerwca 2016 r. Zgodnie z rocznym planem dostaw uzgodnionym pomiędzy PGNiG i Qatargas Dostawy będą realizowane w sposób równomierny na przestrzeni roku

Natomiast w listopadzie 2017 r. PGNiG podpisał z Centrica LNG Company Limited (Centrica) pierwszy średnioterminowy kontrakt na import LNG z USA. Dostawy gazu będą pochodzić z terminalu skraplającego Sabine Pass w USA w Luizjanie. Kontrakt wejdzie w życie w 2018 r.

Galeria zdjęć z terminala LNG w Świnoujściu

KOMENTARZE ( 2 )


Autor: kot 13.04.2015r. 14:33
czy ktoś jest w stanie określić datę, kiedy gaz z gazoportu zasili sieć gazową w Polsce ????????????
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: Adam C 26.12.2015r. 19:39
z tego co czytałem pierwsza dostawa już była... pełna treść komentarza
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 2 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2018
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE