ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRERynek Gazu
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


PARTNER SERWISU




SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Raport: perspektywiczną alternatywą dla paliw konwencjonalnych jest wodór
29.10.2020r. 12:03

Perspektywiczną alternatywą dla oleju napędowego i benzyny jest wodór - wynika z raportu EFL "Przyszłość paliw i paliwa przyszłości". Swoje "5 minut" mogą mieć także CNG i LNG, właściciele aut z silnikiem wysokoprężnym mogą zastąpić tradycyjny olej napędowy ekologicznym biodieslem.
Jak wskazano w raporcie, do 2050 roku unijny sektor transportu ma zaledwie trzy dekady na redukcję emisji CO2 aż o 90 proc. Również Polska musi znaleźć ekologiczny zamiennik dla dominujących paliw takich jak olej napędowy.

Do baków samochodów Polaków trafiło w zeszłym roku 32,5 mln m. szesc. paliw silnikowych. To o 4 proc. więcej niż jeszcze rok wcześniej. Kierowcy najczęściej sięgali po olej napędowy - odpowiadał on za aż 60 proc. wspomnianego wyniku. Druga pod względem popularności była benzyna silnikowa, która stanowiła 19 proc. sprzedaży. W 2019 r. na paliwa samochodowe przeznaczyliśmy w sumie kwotę 132 mld zł. Wsparliśmy tym samym funkcjonowanie 7628 stacji paliw. Dla porównania, rok wcześniej na terenie naszego kraju działało o 137 więcej takich obiektów - czytamy.

Według EFL, wśród paliw alternatywnych najwięcej nadziei pokładanych jest w wodorze, który zapewnia najwyższą gęstość energii. "Choć jesteśmy jednym z największych producentów tego gazu na świecie, to paradoksalnie w Polsce zarejestrowany jest tylko jeden napędzany wodorem pojazd" - wskazali autorzy raportu.

Dodali, że sporo zalet mają również takie źródła energii, jak wspierający krajowe rolnictwo biodiesel, tani w produkcji alkohol czy niegenerujące żadnych zanieczyszczeń sprężone powietrze.
Ważną rolę mogą odegrać także auta na baterie, których potencjał stale rośnie. Jak wykazały dane PSPA i PZPM z pierwszych siedmiu miesięcy br., segment samochodów elektrycznych okazał się nawet odporniejszy na skutki pandemii koronawirusa niż sektor tradycyjnej motoryzacji. Podczas gdy rejestracje "elektryków" wzrosły o 78 proc. w ujęciu rocznym, sprzedaż pojazdów z tradycyjnymi silnikami spadła o 29 proc. - czytamy.

Jak wskazuje Fundusz, za ekologiczną alternatywę dla oleju napędowego i benzyny uważany jest również autogaz. W ub. roku Polacy mogli go zatankować w aż 7588 punktach. Tym samym nasz kraj przoduje w UE pod względem liczby stacji oferujących LPG - podano.

Według autorów raportu, może się jednak okazać, że w niedalekiej przyszłości przerzucimy się na CNG lub LNG, czyli sprężony i skroplony gaz ziemny. Wskazali, że ze względu na wysoką temperaturę samozapłonu i zdolność do natychmiastowego ulatniania się w przypadku rozszczelnienia instalacji, jest on bezpieczniejszy niż większość paliw. Dzięki temu auta na metan mogą parkować w podziemnych garażach, w odróżnieniu od tych na LPG.
Dołączone pliki: Do odczytu plików wymagany jest program Acrobat Reader.


KOMENTARZE ( 1 )


Autor: ekolog/ ekonom. 29.10.2020r. 14:32
Prościej metan i wodór jest lżejszy od powietrza natomiast propan jest cięższy. Przyszłość jest przed transportem... pełna treść komentarza
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 1 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2020
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE