ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRERynek Gazu
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


PARTNER SERWISU


KALENDARIUM WYDARZEŃ
24 Konferencja Gazterm 2021

Kiedy: 29 sierpień 2021 - 1 wrzesień 2021
Miejsce: Międzyzdroje
Organizator: Studio 4u



MATERIAŁY PROBLEMOWE
06.05.2016r. 06:50

Mateusz Sikora, Instytut Studiów Energetycznych
15 maja 1911 r. Sąd Najwyższy USA wydał wyrok w sprawie Standard Oil Co. of New Jersey versus the United States stwierdzając, że Trust, wtedy już niezarządzany bezpośrednio przez Johna Rockefellera, jest monopolem, a jego działania są niezgodne z postanowieniami prawa antytrustowego. Artykuł 1 ustawy Shermana zakazuje porozumień stanowiących „ograniczanie handlu”, a od wyroku w sprawie Standard Oil, Sąd Najwyższy zawęził stosowanie tego zakazu do ograniczeń „nierozsądnych”. Jest to do dziś najgłośniejszy i najlepiej znany przypadek energetycznego monopolu, w efekcie Standard Oil został podzielony na 34 niezależne od siebie firmy.
02.05.2016r. 05:27

Tomasz Soroko ("Rynek Energii" - luty 2016)
W artykule poruszono kwestię spreadów typu location spread dla określonych towarów notowanych na zorganizowanych rynkach towarowych lub finansowych. Dokonano analizy spreadów na wybranych parach określonych produktów energetycznych. Zbadano i zaprezentowano przykłady zarówno trwałych, jak i nietrwałych różnic cen. W wyniku przeglądu sytuacji na wybranych rynkach postawiono tezę o niemożliwości utrzymania stałego spreadu w pełnym cyklu sezonowym
w długim terminie.
28.04.2016r. 05:21

Madalina Sisu Vicari, Uniwersytet w Liege
Jak rosyjskie gazociągi podgrzewały napięcia: od walki Reagana przeciw gazociągowi jamalskiemu do europejskich konfliktów o Nord Stream 2.
12.04.2016r. 05:39

Piotr Syryczyński
W roku 2016 i 2017 na światowym rynku gazu pojawiają się kolejni nowi dostawcy. Jeden z nich spowoduje duże kłopoty decyzyjne dla polskiego rządu. Dodatkowo rząd polski będzie musiał zacząć czytać mającą prawie 100 lat konwencję dot. Svalbardu.
21.03.2016r. 04:36

dr inż. Andrzej Paweł Sikora, AGH Akademia, Instytut Studiów Energetycznych Sp. z o.o. oraz mgr Mateusz Piotr Sikora - Instytut Studiów energetycznych Sp. z o.o.
Od kilku już lat, Rosja, niestety przy pomocy poszczególnych europejskich krajów (głównie Niemcy, ale również Włochy i Francja) oraz poprzez różne projekty, stara się „odciąć” Europę od zewnętrznych dostaw błękitnego surowca. South Stream i Turkish Stream to na razie projekty anulowane bądź zawieszone, ale możemy być pewni, że Rosja będzie starać się do nich powrócić tak szybko jak tylko będzie wstanie ekonomicznie poprawić swoją kondycję. Wystarczy zwrócić uwagę, z jaką łatwością w czasie nałożonych sankcji międzynarodowych oraz podczas prowadzonego przez Komisję Europejską postępowania prowadzi ona lobby dla projektu dwóch kolejnych nitek Nord Stream 2.
24.02.2016r. 13:30

inż. Krzysztof Sabara, Centrum Energii Odnawialnej OZE GENESIS
W Polsce brakuje logicznego i strategicznego programu przemysłowego wydobycia metanu. Szybkie uruchomienie inwestycji zasadniczo zmieniłoby bilans energetyczny kraju poprzez dywersyfikację surowców energetycznych (miks w gazie).
18.02.2016r. 13:46

Piotr Syryczyński
W najbliższych latach w Polsce spadnie produkcja gazu z własnych złóż, wzrośnie import gazu, wzrośnie zużycie i natrafimy na liczne wąskie gardła. Dwa organy rządowe (Prezes URE i Minister Gospodarki) doprowadziły do sytuacji, w której nie budujemy wystarczającej ilości magazynów gazu aby przygotować się do nowej sytuacji jaka będzie po roku 2022.
16.02.2016r. 13:05

Hays
The 2016 Compensation, Recruitment and Retention Guide for the Oil and Gas Industry
11.02.2016r. 13:40

Georgia is standing at present before choice, in which from countries to get gas. Three possible suppliers include: Russia, Azerbaijan and Iran. The choice made by this country should thoroughly be made including the current cooperation with each of these states as well as should predict what consequences determined choice will have, also in the geopolitical context.
Bartosz Mendyk
09.02.2016r. 13:45

Ireneusz Łazor TGE, Marcin Sienkiewicz DISE
Polski rynek gazu ziemnego w najbliższych latach powinien ulec głębokiemu przemodelowaniu. Należy bowiem w końcu doprowadzić do jego rzeczywistej liberalizacji oraz integracji z rynkami państw unijnych przy jednoczesnym zbudowaniu solidnych fundamentów dla jego bezpieczeństwa. Powinno się mieć przy tym świadomość, że upływający czas działa na niekorzyść Polski. Nasz rynek gazu pozostaje bowiem daleko w tyle za dynamicznymi zmianami jakie się dokonały w tej dziedzinie życia gospodarczego w wielu krajach świata zachodniego. W Unii Europejskiej powstały już regionalne centra handlu gazem przyciągające licznych kontrahentów oraz coraz większe strumienie środków finansowych i gazu z rynków narodowych poszczególnych państw członkowskich. Istnieje poważne ryzyko, że Polska nie dostosowując się w odpowiednim tempie do nowych reguł gry i konstrukcji rynku, spadnie do roli peryferyjnego i biernego obszaru handlu gazem w Europie.



cire
©2002-2021
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE