ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRERynek Gazu
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


PARTNER SERWISU




Polskie LNG w drugim kwartale 2020
02.07.2020r. 11:33

Andrzej Sikora, Mateusz Sikora, Instytut Studiów Energetycznych Sp. z o. o.
Według wyliczeń Instytutu Studiów Energetycznych (ISE) w drugim kwartale 2020 roku PGNiG odebrał w terminalu w Świnoujściu 11 transportów LNG, o łącznym wolumenie około 0,92 mln ton LNG (około 1,26 mld m3). Oznacza to, że w pierwszym półroczu 2020 roku PGNiG odebrał w terminalu w Świnoujściu 21 transporty o łącznym wolumenie około 1,6 mln ton LNG (około 2,75 mld m3).
Oznacza to, że w jednym z najtrudniejszych okresie dla rynku surowców energetycznych, dosłownie sparaliżowanym przez pandemię COVID-19, PGNiG odebrał już LNG na ponad 50% rocznej mocy regazyfikacyjnej terminala w Świnoujściu (Rys. 1).

(1464x954)Rys. 1 Odbiór LNG w Terminalu Świnoujście, Opracowanie: Analiza Instytut Studiów Energetycznych na podstawie publicznie dostępnych danych

Trzeba podkreślić, że jest to rzeczywiście bardzo dobre osiągnięcie pokazujące, że PGNiG stara się wykorzystać polską infrastrukturę maksymalnie. Wynik ten jest w znacznej mierze związany z już wcześniej podpisanymi umowami z Qatar Gas. W drugim kwartale 2020 r. siedem metanowców pochodziło z Kataru (około 0,66 mln ton LNG), a 4 dostarczyło LNG ze Stanów Zjednoczonych Ameryki (około 0,26 mln ton LNG). Jeden transport był realizowany w ramach kontraktu z Cheniere, a najprawdopodobniej tylko 3 były dostawami spotowymi. Mowa tu o majowych dostawach na metanowcach "Methane Lydon Volney" oraz "Cool Runner", odpowiednio zakupionych od Shell i Centrica, oraz czerwcowej dostawie dostarczonej na metanowcu "BW Brussels", zakupionej od Total. Łącznie w pierwszym półroczu 2020 r. PGNiG odebrał najprawdopodobniej 6 transportów w formule spot. Nie chcemy oceniać czy jest to dużo i czy nie dało się zakupić więcej dostaw spot. Patrząc na wykorzystanie terminala, można stwierdzić, że na kolejne dostawy spot nie było już mocy przerobowych w instalacji skraplającej. Nadmiar (oversupply) LNG praktycznie od końca 2018 r, głęboki rynek spot oraz niespotykane spadki cen jakie wywołała na światowych rynkach pandemia na pewno sprzyjał kupującym (Rys. 2), szczególnie tym, którzy mieli jeszcze wolne pojemności magazynowe. Pamiętajmy, że w tym okresie spadały także ceny ropy naftowej (każdej od WTI po Brent), do której indeksowana jest cena długoterminowego kontraktu podpisanego z Qatar Gas. Najwidoczniej była ona na tyle interesująca dla PGNiG, że zdecydowano się na odbiór katarskiego LNG teraz, a nie przeniesienie realizacji dostaw w czasie na inny termin (w ramach funkcjonowania kontraktu).

(1234x652)Rys. 2 Ceny gazu ziemnego w kontraktach miesięcznych w wybranych punktach. Źródło: S&P Global Platts

Miniony kwartał siał spustoszenie cenowe na rynkach energetycznych. Na wszystkich rynkach surowców, od węgla, ropy naftowej po NGL w tym gaz ziemny także w jego skroplonej formie LNG. Cena referencyjna JKM dla Azji pod koniec czerwca oscylowała w granicach 2 dol./mmBtu, a jeszcze pod koniec kwietnia wynosiła 1,8 dol./mmBtu. Europejski TTF w maju pokazywał ceny na poziomie 1 dol./mmBtu, a pod koniec czerwca podniósł się do 1,8 dol./mmBtu. Kontrakty terminowe US Henry Hub pod koniec czerwca osiągnęły poziom 1,6 dol./mmBtu, a na początku kwietnia rekordowo niskie 1,55 dol./mmBtu.

Na ceny wpływało przede wszystkim drastyczne obcięcie popytu czyli zmniejszenie zapotrzebowania powodowane zawieszaniem przemysłu oraz restrykcje przygotowane na walkę z pandemią, kolejna ciepła zima w Europie i praktycznie już na wiosnę wypełnione podziemne magazyny gazu1. Natomiast na wzrosty cen nie wpływały nawet ogłaszane anulacje dostaw. S&P Global Platts informuje, że terminale w USA na lipiec i sierpień planują anulować około 80 kolejnych dostaw, a od kwietnia anulowano już łącznie 130 dostaw2.

Podkreślmy, że sierpniowy kontrakt na holenderskim TTF był notowany 22 czerwca 2020 r. na około 0,10 dol./mmBtu powyżej Henry Hub. W naszej ocenie jest to spowodowane głównie tym, że większość odbiorców amerykańskiego LNG ma możliwość anulowania "niechcianych" dostaw (kolejnych metanowców) zgodnie z warunkami ich umów, gdy ceny w miejscu docelowym nie pokrywają zmiennych kosztów produkcji i dostawy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że takich klauzuli nie ma PGNiG w kontraktach podpisanych z Qatars Gas. Zwracaliśmy na to uwagę omawiając różnicę w warunkach "incoterms" dostawy DES versus FOB. 3

Na europejski rynek oddziałuje również fakt, że poziomy gazu zmagazynowanego w magazynach są odpowiednio, jak na porę roku wysokie, a LNG jest obecnie dość łatwo dostępne. Stąd przerwy dostawach gazu ziemnego rurociągami nie tylko z Rosji, ale również z Norwegii.

(1184x659)Rys. 3 Wydobycie gazu ziemnego w zestawieniu z liczbą funkcjonujących wiertni gazu ziemnego w USA, Źródło: S&P Global Platts

Sytuacja ta już wpływa na drastyczny spadek liczby funkcjonujących w USA wiertni, a to na spadek wydobycia gazu ziemnego w USA (Rys. 3). W połowie czerwca funkcjonowała rekordowo niska ich liczba - gdyż było to zaledwie 292 wiertnie, natomiast pod koniec miesiąca można już było zauważyć lekkie zwiększenie tejże... Konsekwencją, zauważalną bliżej nam w całej Europie, którą zaczęliśmy odnotowywać od czerwca jest zmniejszenie importu amerykańskiego LNG (Rys. 4). Należy podkreślić, że ma to również przełożenie na decyzje inwestycyjne. Przykładowo, Freeport LNG już ogłosił, że ostateczną decyzje o rozbudowie o czwartą instalację skraplania (train) odłoży do końca 2021 r., a North American LNG wszystkie projekty inwestycyjne w infrastrukturę eksportową przesunie o 5-6 lat.

(1384x662)Rys. 4 Import LNG z USA do wybranych krajów Europy (mld m3/dzień), Źródło: Timera Energy

Obecny kryzys pokazał bardzo interesującą zależność. W Europie, w pierwszym i drugim kwartale 2020 r., przy znacznie już ograniczonej podaży na rynku odnotowano zwiększony obrót LNG (Tabela 1). W drugim kwartale 2020 r. wyniósł on 23,9 mln ton LNG, a to o 1,2 mln ton LNG więcej w porównaniu do drugiego kwartału 2019 r. Oznacza to, że "czystego" handlu między traderami było więcej, a poszczególne transporty były częściej (jeszcze nie można powiedzieć wielokrotnie jak ma to miejsce w przypadku ropy) sprzedawane zmieniając swój ostateczny punkt odbioru.

okres mln ton
Q1 2019 21,3
Q1 2020 27,5
Q2 2019 22,7
Q2 2020 23,9


Tabela 1. Obrót LNG w Europie w I i II kwartale 2019 oraz 2020 r. w mln ton LNG, Opracowanie: Analiza Instytut Studiów Energetycznych na podstawie publicznie dostępnych danych

Nie można jeszcze stwierdzić czy ostatni kwartał był kluczowy lub przełomowy. De facto decyzje podejmowane w nim przez eksporterów i importerów LNG będą miały efekty w przyszłych miesiącach, a nawet latach. Nieodebrany, ale zakontraktowany gaz prędzej czy później pojawi się na rynku powodując kolejną nadpodaż, po raz kolejny wpływając na obniżenie cen. Widzieliśmy co działo się z ropą naftową, przepełnione magazyny, dziesiątki tankowców czekających na redzie stających się pływającymi magazynami. Dużo zależy od tego jak szybko będzie podnosił się cały światowy przemysł oraz jak wiele firm w sektorze energetycznym Oil&Gas przetrwa.

Dużo zależy od tego czy mamy do czynienia tylko z tendencją, czy jednak są to już trwałe przyzwyczajenia redukcji konsumpcji, ograniczenia "biznesowego poruszania się" na tysiące kilometrów, aby uścisnąć dłoń i głęboko popatrzeć w oczy kontrahentowi.

Z punktu widzenia LNG trzeci kwartał zaczyna się dla PGNiG i Polski pozytywnie (1,5 mld USD od GAZPROM), do terminala w Świnoujściu wpływa właśnie metanowiec Al-Safliya4z kolejną katarskiego dostawą oraz z doniesieniami o poszukiwaniu partnera od którego PGNiG będzie mógł czarterować metanowce5.

Liczymy także na przynajmniej rozpoznanie możliwości zakupu aktywów po upadającym Chesapeake Energy, która w niedzielę 28 czerwca złożyła wniosek o upadłość, a niektóre aktywa wydobywcze tej firmy mogą okazać się bardzo interesujące (niskie koszty wydobycia) dla szukających okazji wydłużenia łańcucha i dywersyfikacji ryzyk upstream.

Przypisy:

1 Sikora A., Sikora M., "Polskie LNG w pierwszym kwartale 2020″, CIRE, 31.03.2020 - https://www.cire.pl/item,195902,13,0,0,0,0,0,polskie-lng-w-pierwszym-kwartale-2020.html

2 https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/natural-gas/062920-us-lng-feedgas-rebounds-amid-dim-prospects-for-larger-gains-before-september

3 Por.: Sikora A., Sikora M., Szurlej A., Kaliski M., Janusz P. "Wpływ dostaw LNG z USA na europejski rynek gazu ziemnego" (Impact of US LNG supplies on the European natural gas market), Polityka Energetyczna - Energy Policy Journal ISSN 1429-6675, Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, Tom 20 Zeszyt 4, str. 27-38, listopad 2017 - https://min-pan.krakow.pl//wydawnictwo/wp-content/uploads/sites/4/2017/12/02-Janusz-i-in.pdf
Sikora A., Sikora M., "LNG, czy to się opłaca?", CIRE, 2.02.2018 - http://www.cire.pl/item,158057,13,0,0,0,0,0,lng-czy-to-sie-oplaca.html
Sikora A.P., Sikora M.P., "Skroplony gaz ziemny towarem, który zmienia energetyczne oblicze świata. Perspektywa dla Polski i dla polskiej chemii."
Przemysł Chemiczny 97/6/2018 str.823-828 DOI: 10.15199/62.2018.6.1

4 https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:368416/
mmsi:308171000/imo:9337963/vessel:AL_SAFLIYA dostęp na 2.07.2020

5 https://www.cire.pl/item,200799,1,0,0,0,0,0,pgnig-przygotowuje-sie-do-transportu-lng-kupowanego-w-usa.html

KOMENTARZE ( 1 )


Autor: Ttt 02.07.2020r. 15:58
pod "anulowania "niechcianych" dostaw " to chyba mowimy o FORCE MAJOURE (sila wyzsza) I na pewno zastosowali ja Chiny (ale nie chodzilo o cene tylko o mozliwosci odbioru ,jak mamy pelne zbiorniki niespalonego gazu)..
I USA porty LNG tez to maja w kontraktach jako mozliwosc braku mozilowsci przyzgotowania LNG (np pozar w instalacji LNG...)
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 1 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2020
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE