ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRERynek Gazu
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


PARTNER SERWISU


KALENDARIUM WYDARZEŃ
24 Konferencja Gazterm 2021

Kiedy: 29 sierpień 2021 - 1 wrzesień 2021
Miejsce: Międzyzdroje
Organizator: Studio 4u



Polskie LNG - podsumowanie 2020 roku
30.12.2020r. 06:23

Andrzej Sikora, Mateusz Sikora, Instytut Studiów Energetycznych Sp. z o. o.
Według wyliczeń Instytutu Studiów Energetycznych, PGNiG odebrał w terminalu w Świnoujściu w 2020 roku 35 transporty o łącznym wolumenie około 2,78 mln ton LNG (około 3,83 mld m3) i w porównaniu do 2019 roku jest to wzrost o około 0,26 mln ton LNG (Rys. 1).
(1524x991)Rys. 1 Odbiór LNG w Terminalu Świnoujście, Opracowanie: Analiza Instytut Studiów Energetycznych na podstawie publicznie dostępnych danych

Z planowanych jeszcze przez Piotra Woźniaka, byłego prezesa PGNiG, 39 transportów LNG do terminala w Świnoujściu przypłynęło i tak rekordowe 35. Wynik PGNiG należy uznać za bardzo dobry. Paweł Majewski, Prezes PGNiG, jeszcze w listopadzie 2020 r. deklarował, że "[...]łączny portfel na 2021 roku w kontraktach długo, średnio, krótkoterminowych i spotowych wynosi 31 dostaw gazu LNG"1. To również ambitny plan, zostawiający jednakże znaczne pole manewru do poszukiwania ciekawych cenowo kontraktów na rynku spot. Podkreślmy jeszcze, że obecne 5 mld m3 mocy terminala (to około 3,6 mln t LNG rocznie), a zestawiając całe zakontraktowane LNG przez PGNiG (Rys. 2) oraz wierząc, że zostaną dotrzymane anonsowane w mediach daty rozpoczęcia skraplania przez terminal Calcasieu Pass LNG oraz terminal Port Arthur LNG to już 2023 roku, bez niezbędnej rozbudowy infrastruktury w Świnoujściu, PGNiG nie będzie w stanie zrealizować swoich kontraktów (to oczywiście daleko idące uogólnienie gdyż kontrakty z Venture Global LNG są podpisane w formule FOB - Free on Board i PGNiG zachowuje swobodę decyzji co do portu docelowego).

(1524x995)Rys. 2 LNG zakontraktowane przez PGNiG, Opracowanie: Analiza Instytut Studiów Energetycznych na podstawie danych PGNiG z uwzględnieniem podawanych dat rozpoczęcia skraplania przez terminal Calcasieu Pass LNG oraz terminal Port Arthur LNG, (Uwaga: daty skraplania przyjęte wg danych publicznie dostępnych i mogą ulec zmianie).

Kolejny rok wzrosło również wykorzystanie infrastruktury terminala w Świnoujściu (Tabela 1). W 2016 roku wyniosło ono 33% by w 2019 roku osiągnąć 70%, a w 2020 roku już 76%.

ROK Terminal LNG Świnoujście
Wykorzystanie w %
2016 33%
2017 30%
2018 55%
2019 70%
2020 76%
2021 85%
Tabela 1 Wykorzystanie terminala LNG w Świnoujściu, Opracowanie: Analiza Instytut Studiów Energetycznych Prognoza ISE dotyczy danych na 2021 r.


W analizie Q32 rozpoczęliśmy dywagacje na temat cen 2020 r.Zestawiając średnie ceny LNG dla głównych światowych indeksów cenowych (Rys. 3) z wolumenami dostaw do Polski (Rys. 1) nie można zauważyć by były one szczególnie dotknięte pandemią. Znaczna część z dostaw do Polski jest realizowana w ramach indeksowanego cenami ropy naftowej długoterminowego kontraktu z Qatargas, ale także np. w ramach umowy z Cheniere Energy. Na świecie około ¾ wolumenów LNG jest sprzedawane w stałych długoterminowych umowach, w których kolejne dostawy są wyceniane na podstawie formuły cenowej opartej o kwotowanie ropy naftowej (vide właśnie PGNiG i kontrakt katarski). Te indeksowane ceną ropy kontrakty były drogie dla azjatyckich nabywców ze względu na wysokie ceny ropy w porównaniu do spotowych cen LNG. Krach cen ropy zmniejszył lukę między indeksowanymi i spotowymi cenami LNG, co ma poważne konsekwencje dla obecnych i przyszłych rynków LNG. W perspektywie długoterminowej także poziom zmagazynowanego gazu ziemnego będzie miał wpływ na cenę gazu na europejskich giełdach oraz na ceny spot LNG.

(1524x993)Rys. 3 Średnie ceny LNG wraz z prognozą dla głównych światowych indeksów cenowych, Opracowanie: Analiza Instytut Studiów Energetycznych na podstawie publicznie dostępnych danych

Pierwszy kwartał 2020 r. mimo, że w typowej dla tej części roku tendencji spadkowej nie wykazywał jeszcze widocznego wpływu COVID-193,4, . Dopiero drugi kwartał 2020 roku siał spustoszenie cenowe na rynkach energetycznych. Na wszystkich rynkach surowców, od węgla, ropy naftowej po tzw. natural gas liquids (NGL) w tym gaz ziemny także w jego skroplonej formie LNG. W mgnieniu oka globalny popyt na ropę naftową spadł o 20 - 25%. Jednocześnie po stronie podaży mieliśmy właściwie "ocean gazu ziemnego". Niskie ceny ropy naftowej zdeterminowały natychmiast bardzo niskie ceny dla NGL tzn. dla metanu, etanu, propanu, butanu i można mówić o efekcie domina na rynku gazu ziemnego.

Już pod koniec marca widoczne były spadki cen surowca na większości giełd światowych. Na europejskiej TTF osiągnęły wartości najniższe w historii prowadzonych pomiarów (przez Plattsa) - 6,95 Euro/MWh, a dostawy LNG na zasadach DES (delivery ex ship) do Europy Północno-Zachodniej wyceniano poniżej 6 Euro/MWh. (ok. 24 pln/MWh). Cena referencyjna JKM5 dla Azji pod koniec czerwca oscylowała w granicach 2 dol./mmBtu, a jeszcze pod koniec kwietnia wynosiła 1,8 dol./mmBtu. Europejski TTF w maju pokazywał ceny na poziomie 1 dol./mmBtu, a pod koniec czerwca podniósł się do 1,8 dol./mmBtu. Kontrakty terminowe US Henry Hub pod koniec czerwca osiągnęły poziom 1,6 dol./mmBtu, a na początku kwietnia rekordowo niskie 1,55 dol./mmBtu6 . Takie spadki cen, w czasie zdominowanym przez pandemię COVID-19, znacznie obniżonym popycie na gaz ziemny oraz szalejącymi w Stanach Zjednoczonych huraganach spowodowały, że w trzecim kwartale nie pojawił się w polskim terminalu żaden metanowiec z amerykańskim LNG7. Ostatni kwartał wpisał się ponownie w sezonowość, spadki temperatury, zwiększone zapotrzebowanie na gaz ziemny oraz optymistyczne wiadomości medialne dotyczące szczepionki na wirus COVID-19. Te przesłanki pozwoliły odbić się cenom surowca. Dodatkowo, nie jest to uwzględnione w prognozie, ale według danych Thomson Reuters średnia cena LNG w dostawach na luty do Północnej Azji wynosiła 12,50 dol./mmBtu. S&P Global Platts poinformował także, że Vitol sprzedał transport do Trafigura z dostawą między 31 stycznia a 7 lutego 2021 r. po cenie około 13,55 dol./mmBtu8.

Prócz Polski, kolejny dobry rok zanotowała także Litwa (Rys. 4) gdzie w 2020 roku odebrano około 1,53 mln ton LNG czyli około 2,1 mld m3 (wykorzystanie infrastruktury terminala w około 55%). W porównaniu do 2019 r. mowa tu o wzroście o około 0,13 mln ton LNG (Rys. 3).

(1524x993)Rys. 4 Odbiór LNG w Terminalu Kłajpeda na Litwie, Opracowanie: Analiza Instytut Studiów Energetycznych na podstawie publicznie dostępnych danych

Jest to także bardzo dobry wynik, porównując oczywiście moc litewskiej infrastruktury jak i potrzeby krajowe, a był to pierwszy rok kiedy litewska infrastruktura była wykorzystywana każdego miesiąca.

Pomimo pandemii - zgodnie z planem 1 stycznia 2021 roku rozpocznie działalność operacyjną terminal importowy FSRU w chorwackiej wyspie Krk9. Statek LNG Tristar Ruby10, który został załadowany 19 grudnia 2020 r. w amerykańskim terminalu Cove Point w Maryland, płynie do chorwackiego terminala gdzie ładunek zostanie oddany do pływającego statku magazynującego i regazyfikującego LNG Croatia FSRU, który przypłynął z Sagunto w Hiszpanii 1 grudnia. Statek jest na miejscu i będzie wykorzystywany jako obiekt importowy. Można powiedzieć, że jest to już trend wybierany przez poszczególne kraje - także Niemcy - pływających rozwiązań FSRU jako znacznie szybszych i tańszych możliwości do wejścia do biznesu LNG11. . Według danych, tankowiec ma przypłynąć 1 stycznia ok. godziny 6.00 , czyli w dacie rozpoczęcia pracy terminalu.

Nowy terminal w Chorwacji, w połączeniu z terminalami Litwy i Polski, stanowi punkt kotwiczenia korytarza północ-południe, który zapewnia znacznie większą różnorodność gazu i konkurencję w Europie Środkowej i Wschodniej. Wśród importerów LNG (posiadaczy terminali regazyfikacyjnych) na koniec roku 2020 znajdowało się 15 krajów europejskich: Belgia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Malta, Norwegia, Polska, Portugalia, Szwecja, Turcja, Wielka Brytania (w tym Gibraltar) i Włochy. Całkowita moc regazyfikacyjna europejskich terminali to około 175 mln t LNG/r. .

W 2019 roku Rosja uruchomiła terminal w Kaliningradzie. Ponadto trzy nowe terminale LNG znajdują się w różnych fazach realizacji w Niemczech. Natomiast prócz uruchamianego w Chorwacji także i Cypr planuje uruchomienie regazyfikacji z pływającego terminala LNG (FSRU) w 2021 roku, a w 2025 roku ma rozpocząć regazyfikację polski FSRU w Gdańsku.

Przypisy:

1 https://www.cire.pl/item,207574,1,0,0,0,0,0,pgnig-ma-zakontraktowanych-na-2021-rok-31-dostaw-gazu-lng.html

2 Sikora A., Sikora M., "Polskie LNG w trzecim kwartale 2020″, CIRE, 6.10.2020 - https://www.cire.pl/item,205303,13,0,0,0,0,0,polskie-lng-w-trzecim-kwartale-2020.html

3 Sikora A., Sikora M., "Polskie LNG w pierwszym kwartale 2020″, CIRE, 31.03.2020 - https://www.cire.pl/item,195902,13,0,0,0,0,0,polskie-lng-w-pierwszym-kwartale-2020.html

4 Sikora A., Sikora M., "Kto będzie pierwszy ciąć podaż LNG? OLEC - Organization of the LNG Exporting Countries.", CIRE, 20.04.2020 - https://www.cire.pl/item,196810,13,0,0,0,0,0,kto-bedzie-pierwszy-ciac-podaz-lng-olec-organization-of-the-lng-exporting-countries.html Także Biznes Alert: https://biznesalert.pl/ise-lng-podaz-opec-gaz-ziemny-nafta-ceny-ropa-energetyka/

5 JKM TM (Platts Japan Korea Marker) to referencyjna wycena Platts dla cen skroplonego gazu ziemnego (LNG) dla miejscowych dostaw fizycznych w umowach natychmiastowych, przetargach oraz krótko-, średnio- i długoterminowych kontraktach zarówno w Azji Północno-Wschodniej, jak i na całym świecie. JKM TM odzwierciedla wartość rynkową dostaw natychmiastowych dostarczanych ex-ship (DES) do Japonii, Korei Południowej, Chin i Tajwanu. Dostawy do tych lokalizacji odpowiadają większości światowego zapotrzebowania na LNG.

6 Sikora A., Sikora M., "Polskie LNG w drugim kwartale 2020″, CIRE, 2.07.2020 - https://www.cire.pl/item,200830,13,0,0,0,0,0,polskie-lng-w-drugim-kwartale-2020.html

7 ibid.

8 https://uk.reuters.com/article/global-lng-asia-idUKL1N2IR11A

9 Sikora A., 20200630 LNG CROATIA. 2020 Webinarium https://www.cire.pl/pokaz-pdf-%252Fpliki%252F2%252F2020%252F20200630_sikora_lng_croatia_clean.pdf
https://www.cire.pl/item,203801,2,0,0,0,0,0,webinar-modelling-gas-challenges-in-competitive-markets.html

10 TRISTAR RUBY (IMO: 9333606) Tankowiec LNG wybudowany w 2008, pływa pod banderą Liberii. Przewozi do 155000 m3 gazu płynnego LNG. Obecne zanurzenie 11,5 m., długość (LOA) 289 m I szerokość 44 m.

11 Więcej por.: https://www.cire.pl/item,208233,13,0,0,0,0,0,komentarz-miesiecznych-zmian-w-produkcji-energii-elektrycznej-w-polsce-w-obszarze-zrodel-gazowych.html
https://www.cire.pl/

KOMENTARZE ( 1 )


Autor: TTt 30.12.2020r. 15:18
5,4-tonowa brytyjska bomba lotnicza "Tallboy" zalega na torze wodnym Świnoujście-Szczecin w pobliżu przeprawy promowej Centrum, na 11 m głębokości. Zawiera 2,4 tony materiału wybuchowego o zwiększonej sile działania, co odpowiada 3,6 tonom trotylu, mierzy ponad 5,5 m i ma metr średnicy.
Termin akcji został ustalony na czas, gdy nie będą prowadzone dostawy LNG do terminalu w Świnoujściu - poinformowali przedstawiciele Gaz-Systemu
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 1 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2021
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE